- Det här med min vikt..

Thilde goes allvarlig i detta inlägg, vill klargöra några saker angående mig och min vikt. Det lär bli ett långt inlägg, som varning eller heads up liksom..
Som bakgrund till ämnet om min vikt kan ni kolla inläggen; här och här
 
Jag fick av en vän några kommentarer på Facebook innan idag angående min vikt, dessa kommentarer hon la träffade mig hårt som en örfil.
Jag hade lagt upp en status på Facebook :
"Ett tack till min Farmor som gav mig ett par långkalsonger nu när det börjar bli kallt. Nu är bara frågan hur många morgonar jag ska behöva äta godis till frukost för att de ska passa mig? Ser jag ut som en storlek 44?"
Ett citat ur hennes kommentarer är :
"Kan du ha kläder som sitter snyggt? Menar att du är ju väldigt extremt smal och lång! Korta smala kan ju handla barnkläder" hur jag kunde hitta kläder i min storlek och jeans som sitter snyggt i rumpan osv osv.
Kommentarerna var inte menade att såra mig, men gjorde det ändå. Fick mig att undra hur folk ser på mig egentligen. Fick mig att känna mig äcklig och värdelös. Och ledsen.
 
Hade man skrivit liknande till en tjock person, undrar jag? 
Typ " - Tjockis, kan du ha kläder som sitter snyggt? Du är ju extremt tjock och kort, kan du bara har kläder med resår? Var tusan köper du så stora kläder?!"
 
Jag ångrar nu på ett vis starkt att jag tidigare bloggat om mina problem med att jag tappat så mycket i vikt sen Benjamin föddes. Att jag tappat så mycket i vikt är inget jag är glad över. Jag försöker varje dag äta så ofta jag kan, äta större portioner osv. 
Och anledningen till viktraset har ju varit att jag gick upp för lite under graviditeten och att amningen sedan tog så mycket enregi att det blev som det blev. Men nu har jag slutat amma, och förhoppningsvis kommer jag att börja gå upp några kilon pga det.
 
Men faktum kvarstår, oavsett om kommentarerna var illa menade eller inte, så blev jag sårad.
Inte arg och inte sur, bara sårad.
Sen kan man ju ha synpunkter på varför jag skrivit om min vikt, men detta är ju trots allt min blogg. Och jag skriver om det som händer och pågår i mitt liv. 
Jag ska kunna skriva om såna här saker när jag vill ha tips eller råd för att tillexempel gå upp i vikt. UTAN att behöva försvara mig eller må dåligt över det. 
 
Bjuder på en bild av de omtalade långkalsongerna trots allt.. ;)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emma

Du är fin precis som du är! Min sambos syster hade samma problem, rasade ner i vikt när hon ammade sina två första barn och var tvungen att sluta amma för att inte gå ner mer. Med sin tredje kunde hon amma tills hon ville sluta och har fått lite rumpa efter graviditeten. Alla är olika och så är det bara. Min syster är smal och lite längre än oss systrar och hon är den som klär upp kläder bäst :)

Svar: Tack! :) ja men precis, alla e olika, så är det :) Tack för din kommentar, ger hopp om att jag kanske en dag får tillbaka min rumpa ;)
Thiilde

2012-11-14 @ 15:53:03
Postat av: Sandra

Jag är 18 år och jag tycker din blogg är skit rolig att läsa, du är speciell på ett bra sett, du skriver så roliga inlägg och du är så cool!
Till de jag skulle skriva är att jag ha alltid blivit kallas tjock (har st 34 på mina kläder) Än idag så jämför jag mej med andra, jag vill vara fin.. Endel kalla mej för benrangel och de är inte heller ett ord jag vill höra, jag vill va som alla andra.. Jag är så trött att folk ska trycka ner folk fast dom inte mena de, dom säger saker innan dom tänker.
Jag vet inte om du fatta nåt jag skrev eller hade med ditt inlägg att göra.. Men du är jättefin! Jag tycker då de :]

Svar: Till att börja med, tack för komplimangen :)Och sen, jag förstår precis vad det är du menar! Allt vore så mycket enklare om folk bara tänkte igenom vad de vill ha sagt före de säger de så de kommer ut på rätt sätt också. (Fast jag ska inte kasta sten i glashus, för många gånger slinker det ur grodor ur min mun med, fast kanske inte om sånt här). Och för övrigt, storlek 34 är INTE "tjock" sandra, om du inte är 1,10 lång kanske ;) Världen vore så mycket enklare om man bara kunde stänga ute allt negativt folk kanske säger ibland, och man istället fick skapa sig en egen uppfattning vad man tycker om sin egen kropp först. Ord sårar.
Hoppas du får en fin kväll, fortsätter läsa min blogg (;P) och att du är någorlunda nöjd med din kropp ändå , oavsett va folk må kalla dig!
Kram
Thiilde

2012-11-14 @ 16:39:08
Postat av: Renata

Som sagt, vi kan spöa henne! Förresten det viktiga är ju hur man mår. :) du går säkert upp lite nu när du inte ammar, om inte sä gör du det när du fyller 30! ;)

Svar: Haha, lugnt.Ja du kan ju langa hit några av dina cupcakes sålänge! ;) haha
Thiilde

2012-11-14 @ 19:21:51
URL: http://renatas.blogg.se
Postat av: Lisa

Renatas cupcakes var lika goda som de såg ut! Mohahahaha. ;)

Svar: orättvist! ;P haha
Thiilde

2012-11-14 @ 21:01:35
URL: http://lamadjur.blogg.se
Postat av: Mamma till Nils

skit i henne, hon är faktiskt dum i huvudet. Fattar inte hur man änns kommer på tanken att skriva såna komentarer

Postat av: Lina

Vilken idiot kommentar!!!!!!!! Man har den kropp man har och alla är fina. Punkt!

Kram

Svar: word! :)
Thiilde

2012-11-15 @ 22:40:20
URL: http://Bubblanochjag.blogg.se
Postat av: Cuison

Känner verkligen igen mig där! Folk har kommenterat att jag är "för smal" i åratal. Jag har ingen aning om varför en del tror att det är mer OK att kalla någon Spinkig snarare än Tjock. Men du, du är fin precis som du är!

Svar: Ja, de e lätt för folk att ha synpunkter på saker de inte har att göra med. HAr man inget vettigt att säga bör man hålla tyst! :)
Thiilde

2012-11-16 @ 08:40:33
URL: http://www.cuison.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0