- polska gubben

Igår eftermiddag när jag, Benjamin och Fabian var på väg hem från lekplatsen, så gick det en man framför oss med en stor fullpackad kappsäck på en liten kärra. Han kom från hamnen/stationen. Och plötsligt vände han sig om och började prata med mig, väldigt högt och glatt, på polska..! Jag nickade glatt och svarade "jaaa". Och han fortsatte prata och prata och peka på saker medan han berättade och berättade med stor inlevelse, fortfarande på polska..! 
Och jag, jag fortsatte lyssna intresserat och sköt in ett litet uppmuntrande "okej!" Eller "ahaa!" då och då. 
Men sen när våra vägar skildes åt slog det mig, "han kanske trodde att han var i Polen?! En Färja i hamnen går dit, och på nåt vänster kanske han kommit fel från Ryssland eller Bornholm eller nåt och råkat hamna här i Ystad istället. Och så pratar han med mig, som bara svarar saker som "okej" och "aha" vilket heter samma sak på alla språk, vilket kanske fick honom att tro att jag förstod vad han sa, och också var polsk, och att han alltså var i Polen.." 
-såå, någonstans i Ystad kanske det sitter en stackars frusen förvirrad polsk man och undrar var han hamnat. Och samtidigt sitter jag och undrar vad det var för intressanta saker han berättade för mig igår? 

Kommentarer
Postat av: Lisa

Vad jag undrar i denna anekdot var varför du inte vid något tillfälle diskret påpekade att du inte förstod herren i fråga. :P

Svar: Ville ju inte vara oartig förstår du väl?! ;) haha (jag vågade helt enkelt inte, kände mig liksom korkad som inte förstod)
Thiilde

2013-10-23 @ 18:08:00
URL: http://lamadjur.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0