- språkligt minne

Benjamin blir bättre och bättre på att prata, även om jag oftast får tolka åt nya människor. Oftast är det bara 2 ords meningar han trycker fram, men en och annan 3 ords mening lyckas han pressa ut om man lyssnar noga. Igår kom den bästa "aj, dammsugare ont Johanna!" Det upprepade han många gånger, för Johanna hade dammsugit och skulle busa och dammsuga på Benjamins ben, men det uppskattades inte av en skräckslagen Benjamin som sökte skydd hos mig! ;) och idag har han gått runt här hemma med sin leksaksdammsugare och upprepat samma mantra medan han dammsugit mina ben, vadå långsint liksom? 

Sur unge över att han inte kan åka nerför vad han påstår är en "Rutchkana"... 



Kommentarer
Postat av: Sandra

Bara av ren nyfikenhet... När började Benjamin med sina första ord och gick det fort då eller var han lite "trögstartad"? :P

Aston säger ju i stort sett inga ord ännu. Mamma (eller snarare "mammaaaääuäähh", aldrig hört honom säga det i glad/neutral ton) och där ("däh". sällan dock, oftast bara pekar han och/eller gnäller när han vill något) är det vi har hört. "Dee" har han börjat säga de senaste dagarna samtidigt som han pekar vilket jag har tolkat som att det kan betyda "vad är det?". BVC tyckte på 1 års kontrollen att vid nästa besök när han är 1,5 borde han kunna 10-15 ord och jag har väldigt svårt att föreställa mig att han skulle lära sig så många ord på 1,5 månad även om jag vet att det kan lossna plötsligt :)

Svar: Ska svara dig ikväll! :)
Thiilde

2014-04-11 @ 23:32:51
URL: http://glagla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0