- viktigt blondinbella

Tänkte ge mig på ett mothugg mot lite av vad bla blondinbella slängt ur sig sedan den dagen hon fick ett plus på Stickan och blev vår självutnämnda Dalai lama när det kommer till kunskap om graviditeter och barn/föräldraskap.. 
Blandannat saker såsom att gravida är för negativa, gnäller utan orsak och att allt handlar om en positiv inställning. Typ, tänk positivt så slipper du foglossning som gör dig rullstolsbunden, du slipper ett kubtest som visar att barnet har Downs, du slipper bli fylld av 100 kilo vatten och spy 30 gånger om dagen, bara du har rätt inställning! Alla ni som drabbas av ovanstående har tänkt fel! (Läs min ironi)
Och förlossningen, där skrämmer tydligen samhället upp oss i onödan och tar bort "njutningen och förväntan", självklart kan vi enkelt "tänka med rätt inställning" föda ut en klump på 4 kilo samtidigt som vi ler mot en kamera, inte spricker en millimeter, och genast hamnar i vår fina lyckobubbla! Fy er som tänkte fel på förlossningen, sprack till röven, tog all smärtlindring, fick komplikationer med ett barn där syressättningen sjönk så ni tillslut var tvungna att få kejsarsnitt efter 37 timmars krystande, ni tänkte fel! (Ännu en gång, läs min ironi)
Och sen fick ni hem er bebis, och även nu ska ni tänka rätt, för bebisar skriker inte om ni bara är lugna själva. Bebisar har inte magknip om ni älskar de tillräckligt. Inte heller är de vakna på natten eller bajsar 20 gånger på ett dygn. De är inte sjuka, bara fina.. Ni som fick kolikbarn, ni tänkte fel, ändra er inställning, förlossningsdeppression är bara hippie-påhitt, och glöm inte att skynda till gymet och komma i form på 1 månad! 

Mitt första barn, Benjamin, världens lättaste graviditet och världens lättaste barn. Mitt andra barn, världens jobbigaste graviditet och ett mycket mer krävande barn som skrek dygnet runt sina första 3 månader. Jag gjorde inget annorlunda första mot andra. 

Med detta inlägg vill jag inte säga till någon gravid/nyförlöst en enda klyscha om hur man ska göra med något, det är 50/50 chans om du får ett barn som blondinbellas/min första eller ett mer mänskligt barn som faktiskt kräver mer, gråter, är sjukt osv. Det går inte att styra med inställning.. Första året handlar om tur, bygga trygghet och kärlek, sen kommer uppfostran.. Det enda jag vill säga från andra sidan är, det blir bättre. Du kunde inte gjort något annorlunda med din graviditet eller förlossning, du är bra nog och du hittar dina egna vägar, utan blondinbellas kommande bok! 



Kommentarer
Postat av: Emilia Colombo

Jag är med o tävlar:) har delat o Gillat på fb med;)

2014-04-25 @ 22:23:10
Postat av: Cizzi

Amen sistah!

2014-04-26 @ 10:26:13
URL: http://ciliija.blogg.se
Postat av: zandra

Jättebra skrivit:)

2014-04-26 @ 11:22:21
Postat av: Lisa

Håller med dig till tusen!!!!!

2014-04-26 @ 12:33:45
URL: http://lamadjur.blogg.se
Postat av: rebecca

Så sant så sant... man blir ju bara trött när man hör sånt! Alla är olika, alla upplever olika osv osv!

2014-04-26 @ 16:53:52
Postat av: Mersiha

Håller med till 100 procent:)

2014-04-26 @ 21:34:19
Postat av: jennifer, mamma till 2 töser

wooooord, my lady!
Så sant så.

2014-04-26 @ 23:26:39
URL: http://jagotjejerna.blogg.se
Postat av: Rebecca blixt

Det här behövde jag läsa och få ett litet leende på läpparna nu när det bara är 3 dagar kvar till bf för mig, ligger med hemska förvärkar/sammandragningar och vill bara att det ska vara över;-)

2014-05-12 @ 12:21:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0