- skäms

Dagens fråga Aftonbladet; En moderat riksdagsledamot vill förbjuda gatutiggeri. Ger du pengar till tiggare på gatan?

Resultat; 
Ja, ofta  3.49%
Ja, ibland  16.97%
Nej, aldrig  79.54%

Hoppas ni skäms, på riktigt, jag hoppas ni skäms. Vad är era skäl? Skramlet i dina fickor, betyder nog inte mycket för dig, men gör skillnad för den du går förbi med näsan i vädret. Kolla fakta och granskande opartiska artiklar innan ni ger ett enda ord om att inte vilja sponsra organiserade ligor. Hur fan kan 80% av er ALDRIG ge? 

Jag är svag för tiggare, jag ger i 99 fall av 100, de mynt jag har på mig till tiggaren jag se och brukar bli tackad av vänliga ögon och ofta ett blygt leende, har jag inte mynt ger jag ibland istället en flaska vatten om det är varmt (pressbyrån ger dig 2 flaskor för 5kr extra, en till dig och en till tiggaren utanför, brukar jag resonera), efteråt brukar jag filosofera iväg en stund när jag promenerar vidare, på personens öde, drömmar, familj, livserfarenhet och vad den varit med om i sitt liv. Ingen vill tigga, ingen blir rik på att tigga, tigger man så behöver man tigga. Var gör det dig ont? Jobbigt att se någon på botten, när du är på din shoppingtur innan du går hem till din middag och fina flaska vin? Lättare att spinna vidare på dina fördomar om ligor, lata individer som inte vill jobba, knarkare, kriminella, bottenskrapet i er hierarki..? Lyft din blick, väck din empati, ge dina jäkla obetydliga kronor, sträck på din rygg och le mot människan som tigger, inte tiggaren, människan

"80% ger aldrig".. Herregud. Hem och kolla lite Robin Hood eller Karl Bertil Johnssons jul med er! 

Kommentarer
Postat av: S

Väl talat. Blir alltid lika förvånad över att det finns folk som vill lyfta den här frågan på sättet de gör.

2014-08-14 @ 13:36:26
URL: http://lifeofabandwife.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0