- Att döpas eller inte döpas

.. Det är frågan.
Vi har ju beslutat att vi ska döpa Benjamin 1:a september. Varken jag eller Alex är väl direkt religiösa av oss, jag är lite flummigt "jag tror på något andligt, något större än oss bla bla bla.." typ och Alex är ateist och vägrar tro på det han inte ser,   ( Ofta tror han inte ens på det han faktiskt ser heller..;) )
Så när det kommer till valet att döpa Benjamin resonerar jag såhär, Min morfar, som var den jag älskade mest i hela stora vida världen när han levde sitt allt för korta liv, han var präst, en rolig präst.. Och jag tror på honom, därför tror jag det finns något större och mäktigare än det lilla vi ser, och då vill jag Benjamin ska tillhöra det också. Det är förövrigt efter min morfar han ska ha sitt andranamn "Hans" också. 
På argumentet att man ej ska döpa barn för att tvinga in dem i en religion de kanske inte vill tillhöra som stora så anser jag snarare att om det nu är så att Benjamin när han är typ 20 kommer fram till att han inte vill tillhöra svenska kyrkan, så är det inte svårare än att han bara går ur den då, hellre det än att inte döpa honom pga det argumentet och han sen kanske växer upp och blir religiös kristen och måste vuxendöpas osv..
Sen tycker jag hela Dop-cermonin i sig självt är väldigt vacker också, och så mycket mer än bara Gud, det handlar ju även om att välkomna ett litet barn till livet och gemenskapen...
Och jag får dessutom klä Benjamin i klänning! ;)
Bild på min fina morfar <3

Kommentarer
Postat av: Renata

Mysigt med dop ju :) väldigt vacker tradition och det är som du säger - vill han inte vara med i kyrkan är det bara att skicka in en blankett sen!

Kram

2012-08-01 @ 20:55:44
URL: http://renatas.blogg.se
Postat av: Emilia Lindbom

Åh, samma dag som tatums döps, kul! :D
jag är inte direkt kristen heller, men det är ju som du säger. Välkommna ett barn till världen & allt är fint & mysigt!

2012-08-01 @ 23:22:23
URL: http://eemiliali.blogg.se/
Postat av: Kimberly

Jättefint skrivet Mathilde! Och jättefina argument :), Hoppas allt är bra med er! Kram

2012-08-04 @ 15:53:01
Postat av: Thilde

Tack kimberly! Allt bara bra med oss, med dig och barnen med hoppas jag:)

2012-08-04 @ 16:10:45
URL: http://Thiilde.blogg.se
Postat av: Cissi - mamma till Emma Och gravid med smurfen

Tycker också att det är en mysig tradition och hur lätt som helst att gå ur om man sen skulle vilja! Även om jag inte är särskilt troende så gör sv kyrkan mycket gott för många, eller när det händer något i samhället!

2012-08-06 @ 12:33:13
URL: http://nastanperfekt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0