- risker

Som mamma till en ettåring, eller barn oavsett ålder egentligen antar jag, så är man mästare på att göra det som försäkringsmän gör, nämligen "riskbedömningar". Vi mammor gör det omedvetet varje sekund varje dag med våra barn, utan att tänka på det.
"Olle ska äta frukt, bananen är lätt att få upp ur halsen, äpplet lite svårare. Han får en banan nu"
"Olle ska klättra i trappan, underlaget är si o så hårt, han kan max få en bula, spräcker iallafall inte kraniet,klättra på Olle" ni fattar poängen, vad man än gör så går man snabbt över det i huvudet med vilka eventuella risker och skador det kan medföra.
Idag lämnade jag vagnen hemma när vi skulle till lekplatsen(försöker lära Benjamin det där med att gå åt det håll man säger), och jag fick göra många riskbedömningar på den korta sträckan när Benjamin skulle gå själv.
"Det kan komma en cyklist, jag scannar alla håll och kanter inklusive luften om någon tappar en cykel i hans huvud, var tredje sekund"
"Om han trillar vid husväggen där kanske någon slängt en trasig glasflaska bredvid som han skär upp handen på, kom här Benjamin!"
"Okej, han vill klättra upp för Rutchkanan, han kommer halka och slå sig, jag låter det bli en läxa, ingen är här nu och ser och dömer mig ;p"
"Nu handlar vi, han får åka i korgen, men jag måste packa varorna rätt så korgen inte välter och han trillar ur.."

Ja, våran morgonrunda utan vagn gick bra. Men nu är jag helt slut i huvudet.. I eftermiddag tar vi med vagnen.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Hahahaha exakt så är det!!!

2013-08-26 @ 11:02:33
URL: http://lamadjur.blogg.se
Postat av: Cizzi

Haha! Du är helt fantastiskt thilde.

2013-08-26 @ 11:15:48
URL: http://ciliija.blogg.se
Postat av: Lisa

Haha du är alldeles för söt!! Men visst känns det igen.. ;)

2013-08-26 @ 11:42:42
URL: http://mysansmorsa.vimedbarn.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0