- amma bebis vs amma barn

Amning är ett ganska hett ämne, periodvis.. Och nu är det tydligen uppe på kartan igen och det har skapats en grupp på Facebook "amningskampen" för att väcka debatt om ämnet och försöka öka acceptansen för amning in public..

Jag ammade Benjamin i 4-5 månader, sen kunde inte min kropp och bröst mer. Jag hade gärna ammat honom någon månad till, men går det inte så går det inte.
Men medan jag ammade honom åt han cirka varannan timme, och jag var ofta iväg. Ett spädbarn som är hungrigt måste få mat, snabbt. Därav ammade jag på det ställe jag befann mig på när Benjamin ropade "Tutte". Jag ammade på tåg, bussar, båtar, parkbänkar, uteserveringar, ja ni förstår.
Ibland skylde jag mig, ibland inte. Vissa dagar var det ju värmebölja i somras, då kan man ju inte kväva ungen under en sjal.. Men det var ALDRIG någon som gav mig sneda blickar när jag ammade Benjamin.

Men jag tror det har med bebisens ålder att göra, folk såg ju att han var en liten bebis. Och bebisar äter Tutte. Knappast någon överaskning.. Och om någon tyckte det stack i ögonen, såg de säkert åt ett annat håll. ;p

Med det sagt, när en bebis är 6 månader, börjar de äta mer fast föda än mjölk. Någon månad senare brukar de även gå över till välling. Och vid 10-12 månader äter de i princip bara riktig mat och kanske välling på kvällen.
De är inte längre bebisar, de är inte längre i "behov" av att ammas..
Många barn ammas ända till de är 2 år gamla, och i den åldern är det barn, inte bebisar. Med andra ord, när de barnen är med sin mamma på stan och blir hungriga, då kan de äta en frukt eller liknande. Det finns ingen anledning för mamman att låta barnet dra upp hennes tröja och sätta sig och suga på hennes bröst framför alla människor!
Vill man amma sin tvååring för att man tycker att det är mysigt, varsågod! Men jag tycker att man kan göra det hemma!

Avslutar med en rolig historia om min lillebror, vår mamma ammade honom länge. När han var 1,5 var de på stranden och min lillebror såg en ung tjej som låg och solade topless..
Han skrek "Tutte!!" och sprang i rekordfart mot den unga tjejen med öppen mun redo att sno åt sig ett mellanmål.
Kan lugna er med att mamma hann ikapp honom innan han hann sätta tänderna i den skräckslagna tjejens bröst, hahaha


Kommentarer
Postat av: Renata

Kan inget annat än att hålla med. Jag tyckte aldrig heller att npn tittade konstigt när jag ammade Iris... Men vi slutade amma offentligt rätt tidigt. Hon tokvägrade, det var för mkt annat att titta på

2013-01-30 @ 11:27:00
URL: http://renatas.blogg.se
Postat av: Emma

Det är intressant med den diskussionen. Tycker folk ska sluta bry sig om man ammar offentligt eller ej, bebisen behöver mat och så är det. Sen det me åldern håller jag med dig, är de två år kan de ta en banan som mellanmål på stan tex. Hade en diskussion med sambons syster då det var på tv om ngn som ammade sitt femåriga barn. Hon var riktigt upprörd och menade att det inte är naturligt. Jag personligen skulle inte amma tills barnet är fem år, men varför lägga energi på det och bli upprörd över en sådan sak. För det första, vem har bestämt att det är onaturligt? Bara en själv. Lägg ner och sköt ditt så får de andra sköta deras. Hon var inte så glad på mig efter att jag tjafsa emot ;) men det med amma offentligt med större barn, där finns det valmöjligheter. Det finns det inte med en liten bebis.

2013-01-30 @ 11:28:48
Postat av: Lisa

Du har lika vettiga åsikter som vanligt! Håller med vartenda ord!

2013-01-30 @ 11:41:23
URL: http://lamadjur.blogg.se
Postat av: sara mamma till Ebba

Jag har en dotter på 1 år och jag ammar henne fortfarande ganska mycket då hon nästan vägrar mat. Jag kan inte ge henne frukt som mellan mål för hon accepterar inte det. Ska jag då låta henne vara jätte ledsen för hon är så pass gammal eller är det okej att jag ger henne den födda som hon äter som sitt mellan mål? Vissa barn ammar längre och vissa inte alls men inget av det borde vara fel. Jag ska kunna amma mitt barn var som fast att hon inte är ett litet spädbarn..

2013-01-30 @ 17:56:21
URL: http://annasaracaroline.blogg.se
Postat av: Amanda

Åh vad jag håller med dig! Och vilken rolig historia på slutet hihi!:-)

2013-01-30 @ 21:57:31
URL: http://aochmflyttarin.blogg.se
Postat av: Mamma

Kan berätta att lillebror var nästan 2...;)
Och jag ammade kvällstid tills han var 30 månader ungefär. Dig ammade jag tills du var ett, sen ville du inte längre, utan började bitas med små vassa tänder. Tycker du är en toppenmamma och jag gillar din blogg, Thilde!

2013-01-31 @ 12:33:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0