- tankar

Att först bara ha ett litet barn att ge all sin kärlek, för att sedan 16 månader senare få ett till barn att dela den kärleken med, det sätter press. Vare sig man vill eller ej. Under hela graviditeten gick jag med ett dåligt samvete under ytan inför att jag bar på en liten "inkräktare" som skulle tvinga honom att dela mig och Alex. Och sen födde jag hans lillebror, och Benjamin blev superarg mot mig och mega pappig på Alex. Och mitt i allt låg den lilla lilla bebisen som inte förstår någonting. Första veckan med Benjamin som nyfödd var lugn och fin och man bara insöp hela honom och gosade i sin lilla bebisbubbla, första veckan med Fabian gick åt till att få Benjamin att känna sig trygg och i fokus trots den nya varelsen som låg mot mitt bröst. Det är först nu, efter 12 dagar som tvåbarnsmamma som jag börjar se de små ljusglimtarna till att allt nog kommer bli "perfekt" tillslut trots allt. 
När Benjamin kryper upp i sängen på morgonen och pussar på sin lillebror eller springer direkt till honom i korgen och klappar på huvudet efter dagis, då börjar jag se framför mig vilken gåva jag snarare gett Benjamin; jag har gett honom en lillebror, som han kommer ha hela sitt liv och deras syskonkärlek börjar redan nu, på deras lilla vis <3 
Och min kärlek, den räcker gott och väl till dem båda.
 Det jag måste bli vän med, är att allt måste få ta sin tid. Det måste få ta sin tid att falla in i en ny roll med nya rutiner, vanor och behov. Pressen skapar jag själv. 

Fabians pytte hand och pytte fot <3



Kommentarer
Postat av: Lisa

Vad skönt att allt håller på att falla på plats! Du ger oss andra hopp inför framtiden. (Fast med Sienna så jävlig som hon är nu undrar jag om hon ändå inte förtjänar att straffas som ensambarn. Typ)

2013-10-15 @ 19:02:48
URL: http://lamadjur.blogg.se
Postat av: Cissi

Vad skönt att ni börjar landa i det nya. Även om Emma accepterade Alice från dag 1 ligger fortfarande det där dåliga samvetet och lurar alldeles under ytan. Det är så annorlunda att vara hemma med Alice och hon är en annan bebis än vad Emma var, och hela situationen såg annorlunda ut; vilket givetvis gör att man bemöter och gör annorlunda mellan tjejerna... Inte lätt att ha fler barn inte...

2013-10-15 @ 21:33:48
URL: http://nastanperfekt.blogg.se
Postat av: Amanda

Jag kan inte ens föreställa mig hur tufft det måste vara för er. Jag tycker att det var en stor omställning med ett barn, och då har man inga syskon att ta hänsyn till. Kramar i massor!

ps, vi kommer jättegärna till Ystad för att klappa och snusa på lillebrors hår. Det får vi fixa i höst/vinter!:-)

2013-10-16 @ 11:02:02
URL: http://aochmflyttarin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0