- eksem och E330

Till höger och vänster får man ofta höra om all skit vi stoppar i oss och våra kroppar. Det är e-nummer hit och e-nummer dit, en hel djungel! Jag tillhör de utav oss som slår dövörat till i panik över all "propaganda" med inställningen att "allt är tydligen farligt på något vis, så jag lever hellre i ovisshet och stoppar i mig allt och hoppas på det bästa..". 
Men, sedan jag var liten har jag haft problem med eksem. Till en början främst böjveckseksem, som sedan i tonåren blev värre och började sätta sig främst i ansiktet. Jag gick på mängder av läkarbesök och allergitester som aldrig visade något, vilket betydde att läkarna istället skrev ut kräm efter kräm, jag minns hur jag grät och skrek när jag smorde in mig, jag minns den brännande smärtan, och frågorna om "varför måste jag ha det såhär?!". Ingen kräm hjälpte, och i snitt 3-4 månader per år har jag haft så mycket eksem främst i ansiktet, att jag inte velat gå till skola/arbete.. 
När jag var gravid med Benjamin, började jag bli torr igen och gick till läkaren för att jag ville ha en bra kräm innan eksemen bröt ut, resultatet av besöket blev en ny kräm, jag smorde in mig på kvällen och grät av smärtan direkt, morgonen efter hade jag blåsor i hela ansiktet och trodde jag skulle dö. Låg inne i 1 vecka på infektionskliniken med intravenös antibiotika.. 
Nu har jag precis haft en ny period med eksem hela ansikte/hals, och en bekant tipsade mig om att utesluta citronsyra, tydligen hade det hjälpt andra med eksem/astma/allergier., för första gången valde jag att ge något sådant "propaganda-aktigt" en chans! 
Jag började läsa innehållsförteckningar och insåg att alla krämer jag fått på recept eller köpt receptfritt innehöll citronsyra (E nummer 330) även mycket av min mat innehöll det. Jag fick verkligen läsa på för att hitta krämer utan och bytte till dem, nu har det gått cirka 1 månad, och jag är eksemfri!
Varför skrivs det inte om detta? Hur kommer det sig att INGEN av alla mina 100 läkare någonsin tagit upp detta? Tänk all ångest, pengar och smärta det hade besparat mig och antagligen många andra! 
Intressant fakta om citronsyra; Citronsyra är förhållandevis stark för att vara en karboxylsyra och används därför även som rengöringsmedel, exempelvis vid rengöring av badkar och toaletter. Den används även till att ta bort rost från stål.

Inom fotograferingen så har citronsyra använts som konserveringsmedel i vissa framkallare, för att avlägsna den gulslöja som kan uppstå vid framkallning medpyroframkallare och vid tillverkning avklorsilverpapper för att dessa ska bli mer hållbara.

Inom livsmedelsindustrin används citronsyra som surhetsreglerande medel med E-nummer 330.

Visst låter det som något smaskigt att stoppa i oss?.. 

Skrev detta inlägg snabbt medan jag ammade, uppdaterar nog med fler faktalänkar senare idag.

(http://www.allt2.se/fri-fran-allergi/index.html och http://www.jonkopingsposten.se/lokala-nyheter/citronsyra-bakom-besvar#.UxitnkC9LCQ)




Kommentarer
Postat av: Sara Persson

Hej!

Åååh. Jag har också utslag i ansiktet som inga krämer eller antibiotika råder bot på. Har du möjligtvis några bra krämer att rekommendera? Och har du hittat bra alternativ till maten som innehöll citronsyra, eller har du fått avstå från något?

2014-03-07 @ 01:54:36
Postat av: Malin

OJ!!
Jäklar!
Vet att citronsyra inte är bra och har uteslutit det ur vår kost, men inte F** visste jag att det va så illa. Vilken tur att du hittade felet och mår bättre!
Ska leta igenom våra badrumsskåp, för jag har inte alls tänkt på att det finns i våra krämer också. Tack för ett kanonbra inlägg och strongt att lägga upp fotona på dig.
H/ Malin

2014-11-11 @ 15:05:28
URL: http://www.lantlivetpafjallet.blogspot.com
Postat av: Irene Hultqvist

Så roligt och skönt för dig att du blivit så himla mycket bättre! Det finns inga vetenskapliga studier utförda därför får vi inte ut detta budskap. Har varit i kontakt med både Livsmedelsverket, vilka fullständigt nonchalera upptäckten, Allergiförbundet har tagit det till sig men kan inte heller informera om pga av det INTE vetenskapligt utförda testen. Kram

2014-12-31 @ 13:37:33
Postat av: Lisa

Hej Thilde!
Kom över detta inlägg när jag desperat sökte på google efter efter andra citronsyra-allergiker. Tror nämligen att jag också är det, har exakt samma eksem bakgrund som dig och ser ungefär ut som dig nu. Skulle vara jättesnällt om du kunde berätta vad du äter nuförtiden, eftersom citronsyra finns i mycket mat. Vågar man äta olika kött och kyckling, hur gör du med kryddor osv? Vad ska man akta sig extra för? Samt vad använder du för krämer till huden nu?

Hoppas du kan svara, bara maila till [email protected]
Hälsningar en kliande Lisa.

2015-01-15 @ 16:39:40
Postat av: Pia

Hej! Kan du krama ur en citron och äta? Den citronsyran som oftast finns i mat och krämer är industriellt framställd. Den odlas på svartmögel!!!!.....det har jag läst att folk reagerar på.

2016-07-16 @ 20:36:48
Postat av: J

Ni som utesluter citronsyra. Utesluter ni citroner med då ?

E330 citronsyra finns naturligt i citrusfrukter och en del annat. Sen att man idag i industri framställer det utan citroner spelar ingen roll. Det är fortfarande samma syra.

2016-07-17 @ 12:59:40
Postat av: Louise Nadarevic

hej. såg din blogg nu när jag googlade citronsyra. Jag har haft utslag på mitt ansikte 5 år. Jag tror citronsyra är det som orsakar mina utslag på ansiktet. Jag åt nyss persika i burk som innerhåller citronsyra. fick utslag på ansiktet efter 20,30 minuter.. Hur lång tid tar det tills du får dina utslag?

2023-04-28 @ 01:19:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0